Contact

Wat is artrose?

Artrose is een verandering van het kraakbeenweefsel in het gewricht. Het kraakbeen verandert van structuur en wordt in de loop der tijd steeds dunner. Hierdoor ontstaat er in sommige gevallen bot op bot contact tussen de kop en kom van het gewricht. Ook kunnen er ontstekingen ontstaan, en kan het weefsel rondom het gewricht gaan inkrimpen. Soms ontstaan er ook osteofyten (kleine bot-uitsteeksels) doordat het gewricht de druk minder goed kan opvangen. Artrose is dus niet alleen een aandoening van het kraakbeen maar van het hele gewricht.

Als gevolg van deze veranderingen wordt het gewricht vaak stijver, en kan men problemen krijgen met dagelijkse activiteiten zoals het bukken, het in- en uit de auto stappen, opstaan, of omdraaien in bed. Bij knie- en heupartrose verandert vaak ook het looppatroon; het lopen gaat moeizamer en men gaat als gevolg van de pijn en verlies van stabiliteit automatisch overhellen naar één kant. Dit wordt een compensatoir looppatroon genoemd.

Artrose kan voorkomen in bijna alle gewrichten. Een veelvoorkomende plek is het kniegewricht en het heupgewricht. Ook artrose in de wervelkolom (bij de kleine gewrichtjes tussen de wervels) komt vrij veel voor.

Waardoor wordt artrose veroorzaakt?

Artrose kan op verschillende manieren ontstaan. Bij factoren als overbelasting, door overgewicht, na een gewrichtsontsteking, bij zwakke gewrichtsbanden of herhaalde blessures kan het slijtageproces sneller gaan dan normaal. Een andere oorzaak kan een afwijking in de stand van bijvoorbeeld het heupgewricht zijn; hierdoor zal de heup sneller slijten. Soms zit artrose in de familie. Vrouwen hebben procentueel gezien meer kans op het ontwikkelen van artrose. Ook is de laatste jaren duidelijk geworden dat artrose kan ontstaan als gevolg van inactiviteit (te weinig beweging).

In totaal zijn er in Nederland ruim 1,2 miljoen mensen die in meer of mindere mate last hebben van artrose.

5 tips bij artrose in de heup of knie 

  • Blijf in beweging! Beweging is onomstotelijk het belangrijkste advies voor mensen met artrose, voor versoepeling van het aangedane gewricht en omliggende spieren en pezen. Ook helpt bewegen voor algehele fitheid en gezondheid, wat op lange termijn helpt voor het lichamelijk functioneren. Als bewegen pijn doet kunt u het beste beginnen met laag belaste vormen van bewegen zoals fietsen, zwemmen, en nordic walking.
  • Zorg bij het staan voor een goede verdeling van het gewicht over beide benen, en overstrek de knieën niet naar achteren. Vaak compenseren mensen door geen gewicht meer op het pijnlijke been te zetten; echter zorgt dit uiteindelijk voor verlies van kracht en stabiliteit, wat de pijn juist verergert.
  • Blijf lopen, maar bouw dit rustig op. Door bijv. automatische compensaties, stijfheid, en instabiliteit van het knie- of heupgewricht kan (lang) lopen meer pijn opleveren. Zorg daarom voor een geleidelijke opbouw. Ook is het erg belangrijk een stabiel looppatroon aan te nemen. Een oefentherapeut kan daarbij helpen.
  • Draai niet onnodig in de heup- of kniegewrichten - bijvoorbeeld door gedraaid iets op te pakken - maar beweeg recht naar voren met het bovenlichaam en de benen in dezelfde richting.
  • Zorg voor sterke been, buik, bil- en heupspieren. Deze spieren ondersteunen de gewrichten en zorgen ervoor dat dagelijkse belasting beter wordt opgevangen.

5 tips bij artrose in de schouder 

  • Begin de dag met een ‘warming-up’ voor uw schouder, door middel van versoepelende oefeningen. Deze oefeningen zorgen ervoor dat de doorbloeding van de structuren rondom de schouder toeneemt, en dat het gewrichtssmeer in het gewricht vloeibaarder wordt. Voorbeelden van oefeningen zijn zwaai-oefeningen, of oefeningen waarbij de schouderkop in de kom draait. Blijf hierbij binnen de pijngrens.
  • Wissel overdag uw werkzaamheden zoveel mogelijk af. Zowel langdurig stilzitten, als herhaaldelijke bewegingen (zoals reiken / tillen / schoonmaken) kan zorgen voor overbelasting en stijf worden van de schouder. Wissel dus zoveel mogelijk af met rust of oefeningen tussendoor.
  • Let bij het lopen er op dat de armen meezwaaien. Hierdoor wordt een rondje lopen tussendoor ook een goede versoepelende beweging voor de armen en schouders. Loop niet onnodig met een schoudertas; hierdoor spannen de spieren rondom de schouder vaak meer aan dan nodig is.
  • Zorg voor sterke rug-, arm-, en schouderspieren. Deze ondersteunen de schouder.
  • Ondersteun uw arm 's nachts met een extra kussen.

Benieuwd wat de oefentherapeut Mensendieck voor u kan betekenen bij artrose? Klik dan hier.